23.11.2020 otvorené školy, participácia, vzdelávanie
Ďalšia publikácia na tému participácia a ako ju podporiť v školskom prostredí. Tentokrát obsahuje tri reflexie zo škôl zapojených do programu Otvorené školy. Reflexie vznikli spracovaním desiatok záznamov – zúčastnených pozorovaní, ktoré vznikli počas dvojročnej práce našich dobrovoľníkov v školách, kde viedli workshopy a pracovali so žiackymi školskými radami. Ďalej tu nájdete Index participácie a tiež popis procesu – čo všetko a ako je potrebné zariadiť, aby bola participácia zmysluplná a efektívna. A čo by na to povedal Ján Ámos? Nuž, ešte je pred nami dlhá cesta, ale kde je vôľa, tam je cesta. A to, prečo je vlastne participácia potrebná, mimoriadne výstižne vystihla pani verejná ochrankyňa práv, ktorá je zároveň garantkou programu Otvorené školy:
“Myšlienka participácie je úžasne dôležitá. Prečo? Pretože vedie deti a mladých ľudí k tomu, aby sa naučili uplatňovať svoje názory a zároveň vnímať pohľad na vec iných ľudí. Ide o základ spoločenskej dohody, základ riešenia všetkých problémov, s ktorými sa v živote stretávame. Je preto potrebné, aby k participácii boli deti vedené už od útleho veku a škola je pre to prirodzeným prostredím. Neskôr, keď budú postavené pred úlohy, aby rozhodovali o veciach, ktoré sa týkajú nielen ich, ale aj širšieho okruhu, nesmierne dobre zúročia tieto zručnosti. Zároveň budú môcť prispievať k tomu, aby správa vecí verejných bola skutočne v záujme všetkých ľudí, a aby sme vedeli s úctou k dôstojnosti každého jedného človeka zvládať krízu, akou je napríklad pandémia ochorenia COVID-19, ale aj krízu spojenú s klimatickými zmenami na našej planéte.”
pro. JUDr. Mária Patakyová, PhD.
verejná ochrankyňa práv
Publikáciu si môžete stiahnuť tu…
Príjemné čítanie.