Navštívili sme 4 stredné školy v Martine, Zvolene, Nitre a Prievidzi, kde sme diskutovali so študentami a študentkami o dezinformáciách, hoaxoch a postavení tradičných médií. Diskutujúci hostia boli mladí profesionáli a profesionálky z médií a príbuzných oblastí – Ria Gehrerová z Denníka N, Peter Valovič z RTVS, Daniel Hoťka zo SME, blogger a aktivista Jakub Goda, Jakub Kobela zo Slovenskej debatnej asociácie a Matúš Sloboda z Fakulty sociálnych a ekonomických vied UK.
Hostia so študentstvom počas 90 minút diskutovali o spôsoboch, ako je možné rozoznávať pravdivé a falošné správy. Dozvedeli sa praktické technologické tipy ako odhaliť zmanipulovanú fotografiu či video, spoznali varovné signály falošných správ a nástroje, ktoré im uľahčia overovanie zdrojov a informácií.
Predmetom diskusií boli aj rozdiely medzi tradičnými a konšpiračnými médiami a spoznanie novinárskej práce. Hovorili sme o práci novinárov a novárok so zdrojmi, o nutnosti overovať všetky publikované informácie, ale aj o štátnej regulácii médií čipovinnosti uverejňovania opráv. Zdôrazňovali sme tiež možnosť verejnosti aktívne zasahovať do obsahu správ asťažovať sa nepresné alebo nepravdivé informácie.
Cieľom diskusií bolo posilniť povedomie študentov a študentiek o ich aktívnej úlohe v konzumácii informácií a podporiť uvedomenie si, že v súčasnom “informačnom tsunami” je mimoriadne dôležitá aspoň základná orientácia vo fungovaní médií, na základe ktorej sa môžu lepšie rozhodovať o tom, ktorým zdrojom a informáciám dôverovať.
Sme presvedčení o tom, že nie každá informácia má rovnakú hodnotu. Súčasné fungovanie sociálnych sietí, ktoré sa pre väčšinu ľudí stávajú primárnym zdrojom správ, dáva na jednu úroveň správy z profesionálnych médií, vymyslené správy z pokútnych internetových portálov i zážitky a interpretácie udalostí náhodných ľudí. Cieľom preto bolo taktiež poskytnúť účastníkom a účastníčkam diskusií informácie a nástroje na to, aby tieto správy dokázali rozlišovať.
Projekt bol realizovaný vďaka finančému príspevku Nadácie Slovenskej sporiteľne.