Ľudské práva na vlastnej koži

Koho práva sú ľudské práva? Je to akademický, suchý koncept, alebo živá téma, ktorá naplno žije v tradičnom umení a najnovších technológiách? Hostia diskusie nám v stane .týždňa ukážu, čo sa stane, keď si túto tému pustíme na vlastnú kožu.
 
Diskutovať budú:
 
– Martin Jasso, virtual reality (VR) producer, Pixel Federation
– Jakub Remiar, VR game designer, Pixel Federation
– Katarína Mišíková, filmová teoretička, VŠMÚ
– Tomáš Rafa, art aktivista
– Boris Ondreička, výtvarník, spevák skupiny Kosa z nosa (na Pohode 2016 si ho budete môcť vypočuť aj ako hosťa Chicks on Speed) a kurátor Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Viedeň, Rakúsko.
 
Moderuje: Ľubica Stanek

O diskutujúcich:

Martin Jasso (VR producer) a Jakub Remiar (VR game designer), Pixel Federation

Social VR

thumbnail_pixel_foto

Virtuálna realita, ktorá je v súčasnosti horúcou témou tech. priemyslu, bola od svojho vzniku vždy využívaná vo vedeckých laboratóriách na skúmanie a ovplyvňovanie ľudského správania a vnímania, častokrát aj v zmysle prosociálneho charakteru. Dnes už tento trend prerastá aj do mainstreamovej spoločnosti, či už ide o používanie 360 stupňového videa alebo VR samotnej. V našej prezentácii sa pozrieme na smerovenie aktuálnych trendov a využitia VR v tejto oblasti.

Katarína Mišíková, filmová teoretička, VŠMÚ

thumbnail_FOTO_MISIKOVA KATARINA

Príbeh je jedným zo základných spôsobov, akými sa učíme uchopiť svet. A filmové umenie jedným z najprístupnejších a najpodnetnejších spôsobov, ako príbehom nielen porozumieť, ale ich aj na vlastnej koži prežiť. V súčasnej kinematografii môžeme nájsť niekoľko filmov, ktoré nám sugestívne umožňujú zakúsiť, aké to je obliecť sa do ľudskej kože, keď sa naša ľudskosť ocitne v hraničných situáciách.

Tomáš Rafa, art aktivista

thumbnail_tomas-rafa-foto

Projekt Nový nacionalizmus v srdci Európy skúma audiovizuálnymi prostriedkami prejavy nacionalizmu, pravicového extrémizmu, rasizmu a xenofóbie vo verejnom priestore od momentu dokončenia prvého segregačného múru na východnom Slovenku v Michalovciach v roku 2009. Doteraz si volnoprístupný filmový archív pozrelo viac ako 6 miliónov divákov na celom svete.

Boris Ondreička, výtvarník, spevák skupiny Kosa z nosa a kurátor Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Viedeň, Rakúsko

thumbnail_ondrejicka_foto

Hannah Arendtová uvažovala o „práve na právo“ ako o najbazálnejšom. Lenže (tak ako to kritizoval aj Jacques Rancière), ak hovoríme o „práve“, tak sa nevyhnutne vzťahujeme k spoločensky-kultúrnemu konštruktu, lebo v surovej prírode „právo“ predsa neexistuje. Arendtovej „právo na právo“ je depolitizovaním človeka (teda posunutia ho späť do surovo prírodného prostredia), ktoré Rancière odmieta. On rozoznáva zápas za ľudské práva, práve v tejto „sans papiers“ situácii, ako súčasť balíka spoločenského zápasu, ktorý je jadrom politického života. Pri väčšine ľudských akčností (vrátane načúvania) primárnu rolu zohráva „vôla“. Avšak existuje vôbec akási „vôla“ v nadimpulzovanom, presieťovanom svete? Boris Ondreička predstaví základné tézy projektu „Otázka vôle“, ktorý kurátorsky pripravuje spolu s Nadáciou otvorenej spoločnosti pre tento a budúci rok.

Autor/ka: Nadácia otvorenej spoločnosti 5.07.2016